onsdag 12 mars 2014

Att komma igång....

...kan vara jättesvårt, man vet inte riktigt vart man ska börja.
vid mina tidigare ansträngningar att minska midjemått och öka flåset har jag varit galet laddad vid start, joggat flera dagar i rad och känt att NU händer det.... MEN efter ca 14 dagar så har jag kört slut på krutet och tappat både ork och lust. Nån som känner igen sig?
Alla "experter" tipsar om att ta det lugnt i början men om man som jag har lite ADHD-tendenser (självdiagnosierad) så har det varit en omöjlighet. Jag har kört på från 0 till 180 på tre röda blankt för att sen avbryta på grund av att bränslet är slut långt innan loppet är klart. som jag nämnde i förra inlägget så har jag testat många av de populäraste dieterna:

Viktväktarna
GI
ISO
LCHF
MAKROBIOTISK KOST
PALEO
5:2

Med en gemensam nämnare, jag har slutat och återgått till en svensson-diet efter ett tag.
Läste detta någonstans:
"Definitionen av galenskap är att göra samma sak om och om igen men förvänta sig ett annat resultat"

Lite så känns det efter alla dessa halvhjärtade försök. Men jag tror att jag hittat min "formula for success". Tidigare så krånglade jag till det onödigt mycket med en massa recept och bakade specialbröd mm. och det tror jag är det största hindret för många som vill må bättre och leva sundare. Mycket fokus ligger på "förbjudna" födoämnen och det finns långa listor på vad man inte ska äta enligt den här dieten som är helt ok i den där dieten osv. förvirringen är total.

My approach: Back to basics

När det gäller kost och träning så är det min erfarenhet att det är enkelt att komma igång med träningen, men att kosten är svår att få kläm på. Personligen så strävar jag efter att äta Paleo men istället för att hitta krångliga recept i böcker och på nätet och förbjuda mat som inte räknas in i Paleo så ser jag till att den mat jag köper hem är så paleo-anpassad som möjligt.

På följande länk hittar du den inköpslista som jag använder som riktmått: Karlhulten.se
Med mat från denna lista och lite fantasi blir kosten enkel, som den ska vara!

Mitt råd för att komma igång är att fokusera på maten i början. Normalt så äter de flesta minst 3 ggr/ dag och en vuxen människa är involverad i och kring mat ca 28 timmar i veckan ( planera, handla, laga, äta).
Att träna på motionsnivå brukar för de flesta betyda ca 3 ggr/vecka då man går till gymmet, löper eller någon annan form av träning. dvs ca tio procent av den tid man lägger på mat. Därför tycker jag att det är viktigare att få ett bra kostvana, än hur många kilometer man springer, när man börjar.

Jag kommer att fokusera mina första 30 dagar till att skaffa mig bättre kostvanor där träningen får komma i andra hand. Kommer så klart att träna men prio ligger på kosten.

Nu kör vi!

Vill du ha mer ingående råd om kost och hälsa finns det massor att läsa på www.karlhulten.se





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar